(Indre Akershus Blad) Mandag kveld opplevde Tone Gimle noe hun beskriver som merkelig.

Etter å ha fylt full tank med drivstoff på bilen på stasjonen Driv Energi (Olje- og energisenteret) på Aurskog, sjekket hun nettbanken og fikk seg en real overraskelse.

– Jeg fylte for 700 kroner, men ble trukket 1.000 kroner – og kontaktet drivstoffselskapet med en gang.

Kunne dette være lovlig?

I kontakt med Driv Energi fikk hun beskjed om at dette var en regelverksendring fra BankAxept, og at det utestående beløpet ville komme tilbake på Gimles konto i løpet av noen dager.

Foreløpig har hun ikke sett noe til summen.

Nå vil hun informere andre.

– Trasig

Ronny Morken er daglig leder i Driv Energi AS. Han kan fortelle om mange henvendelser angående reservasjonene.

– Dette kom like overraskende på oss som på kundene. Regelverksendringen trådte i kraft i juli i år, uten at dette ble kommunisert til verken oss eller bilistene. Vi får en del spørsmål, og jeg forstår at dette er fortvilende for kundene.

På BankAxepts nettside kan vi lese følgende:

«Nytt fra i sommer er at ved betaling av drivstoff på pumpa, vil banken din reservere et beløp på kontoen din før tankingen starter. Normalt reserveres det 1500 kroner, eller tilgjengelig saldo hvis du har mindre enn 1500 kroner på kontoen. Du kan fylle for inntil det reserverte beløpet. Når du er ferdig å tanke, vil reservasjonen bli annullert og erstattet med det endelig beløpet det ble tanket for. Tilbakeføringen skal normalt skje i løpet av sekunder.»

– Vi er vant med reservasjoner på kredittkort, men ikke på vanlige debetkort. Jeg forstår veldig godt at dette kan være trasig, spesielt av slutten av sommerferien. I og med at dette er vanlig praksis når det eksempelvis gjelder hoteller, kan kunder ende opp med flere tusen kroner utestående.

Les hvorfor regelendringen er gjort i egen faktaboks lenger ned i saken.

Han forteller også at det dessverre kan ta dager før beløpet er tilbake på konto.

– Dette gjelder alle som selger drivstoff i Norge og er ikke unikt hos oss. Spørsmål rundt dette må stilles til banken din, ikke det aktuelle drivstoffutsalget.

– Stoler ikke på systemet

Tilbake i Aurskog følger Gimle nøye med i nettbanken sin. Den utestående summen har hun foreløpig ikke sett noe til.

Mandagens hendelse har satt et støkk i Gimle.

– Dette betyr jo at man må følge med etter hver eneste fylling. Jeg må innrømme at jeg ikke stoler på systemet, og kommer heretter til å betale inne i butikk, fremfor å benytte kortautomatene på bensinstasjonene, opplyser Gimle til Indre Akershus Blad.

– Hva synes du om måten regelverksendringen er kommunisert?

– Nei, dette bør være godt informert om. Jeg har hørt om lignende tilfeller før – også et hvor pengene ikke kom tilbake – men jeg trodde ikke det skulle skje meg. Jeg kan egentlig ikke fatte at dette er lov. Man fyller jo bensin i god tro om at alt er i orden.