Gå til sidens hovedinnhold

Skrytelisten til Kragerø Arbeiderparti

Politikk

Artikkelen er over 5 år gammel

LESERBREV: Leder i Kragerø Ap, Geir Westhrin har i avisen et innlegg hvor han oppsummerer hva partiet har fått til siden de innledet et samarbeid kommunistene i Rødt, SV og Miljøpartiet. Oppsummeringen har visse mangler som det er fint for velgerne å kjenne til.

Geir Westhrin forteller om kjøpet av sykehusbygningen til takst på 63 millioner. han skriver «Vi stemte, som eneste parti, for kjøp i første omgang. Da endelig vedtak ble fattet, gikk posisjonen samlet inn for dette». I første omgang hevdet Ap at kommunen kunne kjøpe bygningen til langt under takst og fremmet forslag om at man skulle forhandle om dette, selv om det var gjort klinkende klart at det var uaktuelt for Sykehuset Telemark HF å selge til langt under takst. Ap har ved kjøpet til takst bevist at de tok feil, eller at forslaget bare var valgkamptaktikkeri.

Uansett har det kostet kommunen mye penger og handlekraft i årene fremover. I Fremskrittspartiet hadde vi mer tro på at en privat kjøper kunne være en utvikler av sykehus arealene innenfor gjeldene reguleringsformål sykehus, enn en kommune som har liten erfaring innen utleiebransjen. Etter hva man kan lese i avisen er nå hele sykehuset leid ut, forhåpentligvis til en pris som dekker opp for kommunens kostnader.

Det blir også spennende å se hva slags garantier for husleie kommunen har lagt inn i den siste fremforhandlende husleiekontrakten.

Geir Westhrin skriver videre at «vi har gitt fagforeningene møte og talerett i hovedutvalgene». Det er en rettighet som er lovfestet i kommuneloven og innebærer ikke noe nytt. Westhrin hopper elegant over at det man lovet i valgkamp og i samarbeidsavtalen var å gi fagforeningene møte, talerett og forslagsrett. Ap klarer ikke å gjennomføre sine egne valgløfter fordi de er i strid med norsk lov.

Det skrytes videre i innlegget av at «Vi har trukket tilbake innstrammingene det ble fattet vedtak om i forrige kommunestyreperiode.» når det gjelder arbeidsmiljøloven og utvidet mulighet for midlertidige ansettelser. Jeg klarer ikke helt å se at det foreligger et kommunestyrevedtak på dette. Stortinget har endret loven og Ap har sammen med sine samarbeidspartier etter valget i Kragerø vedtatt at man ikke skal bruke denne muligheten for at arbeidssøkere kan få ansettelse i Kragerø Kommune. En merkelig måte å bekjempe arbeidsledighet på spør du meg.

Siste store punkt på listen til Westhrin er at «vi tok tilbake prosjektet som vekst i Grenland hadde for å utvikle arbeidsplasser på Stilnestangen» Det korrekte er at hvis Ap hadde gjort som Frp ville, hadde dette prosjektet blitt kjørt i kommunal regi fra dag en, uten å vente på at ViG skulle bruke et år på og lage intetsigende forretningsplaner som førte til at kommunen selv måtte ta regien. Velkommen etter! Samarbeidsklimaet i posisjonen hevdes fra Westhrin å være bra, selv etter at Ap har byttet gruppeleder og mistet en kommunestyrerepresentant. Vedtakene i kommunestyret fra samarbeidspartiene er ikke spesielt klargjørende. Hva mener dere egentlig om reguleringsplanen for Tangen krysset? Skal Kragerø fortsatt være med i «intensivert» Grenlandssamarbeidet, eller eneste kommune i Nedre Telemark-samarbeidet? Ordfører forhandler frem en avtale som den samme ordfører fremmer et vesentlig avvikende forslag på i kommunestyremøtet. De andre kommunene oppfatter at Kragerø ikke vil være med i samarbeidet.

Spørsmålene er mange fra Frp, men vi konstaterer at kommunen styres av en konstellasjon som ikke vet hvor den skal.

Thorleif Fluer Vikre

Frp

Les også: Dette har Arbeiderpartiet fått til etter vi tok over

Kommentarer til denne saken