Advarer mot regn som fryser på bakken: – Vurder å la bilen stå, oppfordrer NAF

IS: Hvis du sklir og faller et par ganger på vei til bilen, er det et tegn på at du bør la bilen stå, råder NAF.

IS: Hvis du sklir og faller et par ganger på vei til bilen, er det et tegn på at du bør la bilen stå, råder NAF. Foto:

Meteorologisk institutt har sendt ut farevarsel på gult nivå.

DEL

Meteorologisk institutt har sendt ut farevarsel for underkjølt regn og regn som fryser på bakken i hele landet.

Når det gjelder Akershus, Oslo, Østfold, Buskerud, Telemark og Vestfold gjelder varslet fra natt til tirsdag. Det vil være lokal fare for is på grunn av underkjølt regn og regn som fryser på bakken.

Ifølge Meteorologisk institutt må man være ekstra oppmerksom fordi isen kan være vanskelig å se.

– Vurder bruk av brodder. Beregn ekstra tid til transport og kjøring. Bruk riktige dekk og kjør etter forholdene. Sjekk veimeldinger (175.no), skrev e på Twitter mandag ettermiddag.

Også transporttjenester kan bli påvirket.

Tynt islag

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF sier i en pressemelding at regn som fryser til is på bakken er det vanskeligste føret å kjøre bil på.

– Er du usikker på å kjøre når det er ekstra glatt, vurder å la bilen stå, sier han.

Når regndråper fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag. Også når regn har frosset på bakken over natten blir veien som en skøytebane.

– Møter du på underkjølt regn er det viktig å tilpasse farta – mer enn du tror. Jo høyere fart du har, dess vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker også. Det gjelder å ta det veldig rolig. Det viktigste er å komme vel frem, ikke raskest mulig frem, råder Sødal.

Mange veier blir saltet og strødd når det skumle, tynne islaget legger seg, men når det kommer underkjølt regn mange steder samtidig, kan det ta litt tid før brøytemannskapene rekker over alt. Derfor mener han det kan være lurt å vente litt før man drar ut dersom det er mulig.

Teste veigrepet

Han sier også at det er viktig å teste veigrepet, siden det er vanskelig å se det tynne islaget på veien. Men man må passe på at det ikke er biler rett i nærheten.

– Prøv å bremse noen ganger og kjenn på motstanden i rattet. Det er vanskelig å oppdage dette vanskelige føret før det er for sent. Skulle du miste kontrollen, husk å ha begge hendene på rattet, brems alt du kan og styr som best du kan, sier Sødal.

Hvis man absolutt må ut og kjøre under så vanskelige forhold, understreker han at man må ha gode vinterdekk. Det beste på is er piggdekk, men det er også lurt å rense dekkene.

– Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, opplyser Sødal.

Ikke glem frontruta

Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is når det regner kaldt. Når det kalde regnet treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

– Bruk varmeapparatet på frontruta og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, avslutter Nils Sødal i medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF.

Artikkeltags