Personlig service

RADARPAR: Unni Westgård får god hjelp av Kari Johnsen i butikken.

RADARPAR: Unni Westgård får god hjelp av Kari Johnsen i butikken. Foto:

Hun er datter av en gullsmed, men det var ingen selvfølge for Unni Westgård å følge i farens fotspor. Ett år etter at hun åpnet forretning er hun nominert til Sørvisprisen.

DEL

Hun har lang fartstid som gullsmed, og i mars i fjor tok Unni Westgård saken i egne hender for å få en gullsmed til byen. Et drøyt år senere er hun nominert til Sørvisprisen, og det kom brått på for gullsmeden.

– Det er jo veldig hyggelig, men også veldig uventet. Dette setter vi virkelig pris på, sier Westgård.

I butikken i sentrum får hun god hjelp av Kari Johnsen. Johnsen har lang fartstid i servicebransjen, og har blant annet drevet egen hobbybutikk og jobbet hos Chic parfymeri.

Tilfeldigheter

Som ung jente var det imidlertid tilfeldigheter som gjorde at Westgård ble gullsmed.

– Faren min var gullsmed og drev butikk. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli, men så havnet jeg på bakrommet til pappa. Det har jeg ikke angret på, sier hun.

Hun er faglært gullsmed, men hun har også prøvd seg i en rekke andre bransjer. I en periode overtok hun butikken etter faren, men med skyhøye renter i en tøff bransje ble den lagt ned i 1994.

Det var imidlertid på starten av 2000-tallet at Westgård begynte i jobben hos M-designs, og da bedriften ble lagt ned i 2015 hadde hun jobbet der i 14 år.

– Når de la ned var det ikke noen spøk. Jeg var 59 år og ikke faglært i noe annet. Jeg jobbet litt hos Bjørklund, men så kom muligheten i lokalene her, sier hun.

Reparasjoner

Tidligere produserte Westgård mye smykker selv, men med egen butikk blir det mindre tid til det. I butikken har hun noen av sine egne arbeider, men også varer flere andre kjente leverandører.

– Jeg produserer ikke så mye lengre, men jeg har et verksted. Jeg gjør noe reparasjoner, også sender jeg en del til kolleger. Det er krevende å sitte på kveldene, og jeg vil jo at kundene skal få tilbake smykkene sine etter rimelig tid, sier hun.

En av publikums begrunnelser i nominasjonen av gullsmeden er personlig service. Westgård forteller at smykker i seg selv er svært personlig.

– Noen vil endre smykkene sine, andre vil reparere dem. Smykker er personlige ting, og ofte har de gått i arv. Dermed blir det personlig når kundene forteller om bakgrunnen til smykkene, sier hun.

Artikkeltags