Tobias og Rødt fikk med seg Frp på leksefri skole

Ideologisk: Lekser er unødvendig og urettferdig, og viderefører sosiale forskjeller, mente Rødts Tobias Dravland Lund.

Ideologisk: Lekser er unødvendig og urettferdig, og viderefører sosiale forskjeller, mente Rødts Tobias Dravland Lund.

Artikkelen er over 2 år gammel

– Jeg synes representantene for Rødt hadde gode innlegg, og jeg er glad for å støtte forslaget som er satt fram, sa Frps Thorleif Fluer Vikre i kommunestyret.

DEL

Saken som ble drøftet var utredningen om såkalt heldagsskole. Administrasjonen ville anbefale en forsøksordning med heldagsskole, dels på grunn av at det ville bli kostbart, men også fordi det var uklart hva som lå i begrepet.

Men Rødts Håkon Ljosland, som leder hovedutvalg for læring og utvikling, ønsket likevel en reform.

Leksefri for 1.–4. trinn

– Vi ønsker å få til en leksefri skole for 1.–4. trinn, sa Ljosland.

– Det er viktig for oss at skolearbeidet kan gjøres i skoletiden. På den måten tror vi at elevene får en mykere start på skolegangen, sa Ljosland, og foreslo en prøveordning på en av skolene i kommunen.

Etter forslaget skal det vektlegges at et pilotprosjekt planlegges og gjennomføres i samarbeid med en skole som selv ønsker det, med involvering av lærere, FAU og administrasjon.

Ljosland viste til at den finske skolen var leksefri, med gode resultater. Også Montessori-skoler er leksefri.

– Lekser kan være en konflikt mellom foreldre og barn. Vi vil overlate veiledning og hjelp til de som kan det, lærere og pedagoger.

Sosiale forskjeller

Rødts Tobias Drevland Lund tok et ideologisk utgangspunkt:

– Hjemmelekser er unødvendig, urettferdig og stjeler ungdommens fritid, sa han.

– Ressurssterke foreldre klarer å hjelpe sine barn, men lekser reproduserer sosiale forskjeller. Vi ser at gode karakterer går i arv, sa Drevland Lund.

– Egner seg ikke

Reidar Skoglund (H) gikk sterkt imot forslaget fra Rødt. Men han argumenterte mest mot en heldagsskole.

– Jeg skjønner at Rødt vil innfri sine valgløfter, men ingen kan vise til at heldagsskole gir bedre resultater, sa Skoglund.

– Heldagsskole egner seg ikke til å utjevne forskjeller.

Også Trine Jørgensen Dahll (V) tvilte på den utjevnende effekten av leksefri skole.

– Ressurssterke foreldre vil uansett hjelpe sine barn, sa hun, og viste til at det var mange forhold som gjorde at den finske skolen gjorde det godt.

Forslaget om en forsøksordning med leksefri skole ble vedtatt med 24 mot ni stemmer.

Artikkeltags