Kragerøguiden i ny drakt

FORSIDEN: Slik ser forsiden ut på årets utgave av Kragerøguiden.

FORSIDEN: Slik ser forsiden ut på årets utgave av Kragerøguiden.

Artikkelen er over 1 år gammel

Kragerøguiden kommer i år i nytt format og med en ny vri på innholdet.

DEL

Den årlige Kragerøguiden har tradisjonelt vært en kompakt, men tykk trykksak - der stort sett alt av arrangementer og de fleste butikkene har fått være med. Men i år et både formatet og innholdet endret.

- I år har vi valgt å fokusere innholdet rundt fire "søyler", som vi mener understreker de gode grunnene for å besøke Kragerø. Vi har fokus på nasjonalparken, skjærgården, Kragerøs historiske sentrum og kunstnerbyen Kragerø, forteller daglig leder Janna Pihl i Kragerø næringsforening.

Satser digitalt

Hun forteller at årets utgave av guiden er på 52 sider, og at den er trykket opp i 19.000 eksemplarer. Den er laget i et samarbeid mellom Næringsforeningen og kulturkontoret i Kragerø kommune. Forsiden av guiden er laget av kunstneren Lisa Ruhe fra Sande i Vestfold.

Den 21. juni skal den sendes ut til husstander blant annet i Kragerøs nabokommuner.

- I disse tider er det viktig å tenke mest digitalt. Derfor har vi valgt å gi smakebiter på hva Kragerø har å tilby i den trykte guiden, mens turister og andre kan finne gode oversikter over arrangementer, butikker og annen næringsvirksomhet på nettsiden til Visit Kragerø, sier Pihl.

- Guiden gir i år folk som leser den gode grunner til å komme hit, mer enn fokus på enkletaktører. På nettsiden til Visit Kragerø får alle virksomheter plass, mens næringsforeningens medlemmer får større plass. Der er det også en proppfull aktivitetskalender.

Flere sesonger

Å få flere til å besøke Kragerø utenom de hektiske sommerukene, er noe av det Næringsforeningen og Visit Kragerø har mye fokus på.

- I forbindelse med Omstillingsprogrammet er det gjennomført en undersøkelse av hvilke typer turister som besøker Kragerø, og hvorfor de kommer hit. Ikke overraskende er det mange faste hyttegjester blant dem som kommer hit. Noe som er "gull" for Kragerø , og som vi må forvalte på en god måte framover. Men vi trenger en klar flersesongsstrategi, og derfor er det også fokus på en større del av året i årets Kragerøguide, forteller Pihl.

Artikkeltags