Flere tusen uten nett og TV

Artikkelen er over 2 år gammel

Tusenvis av nett-, TV- og telefon-abonnenter i Kragerø og Risør er rammet som følge av brudd i en sjøkabel.

DEL

Flere lesere forteller om brudd i tjenestene til både Telenor, det telenoreide Canal Digital og Get. De to operatørene forteller om store utfall etter en sjøkabel ble ødelagt utenfor Flisvika i Risør.

Rammer mange

Rundt 2000 Get-abonnenter i området rundt Risør og Kragerø har problemer, det samme har 244 Canal Digital-kunder. I tillegg har Telenor 84 fasttelefonabonnenter på Øysang som mangler summetonen samt at fire mobilmaster i Tvedestrand er nede.

Presseansvarlig hos Telenor, Per Erik Meling, bekrefter at kabelbruddet er årsaken.

- Mandag var det en hendelse i Flisvika i Risør der en sjøkabel ble slitt av. Vi har rekvirert et eget kabelskip som er på vei til Risør nå for å utføre reparasjoner. Samtidig, rundt klokken 12 tirsdag formiddag, har vi sendt dykkere ned i området som skal forsøke å få oversikt.

Meling sier bruddet kan, i ytterste konsekvens, vare i flere dager.

- Om dykkerne finner bruddet så kan det fikses relativt kjapt. Om derimot kabelbåten må settes inn kan det ta noen dager før tjenestene er oppe igjen, sier Meling, som også forteller at de vurderer alternativer i forhold til å få signalet frem om kabelen ikke lar seg ordne med det første.

Get bruker samme kabel

Selskapet Get som leverer bredbånd- og tv-tjenester i Kragerø- og Risør-området er også berørt av bruddet på Telenors kabel. Det forteller presseansvarlig hos Get/TDC, Silje Thoresen.

- Vi leier kapasitet i den kabelen som nå er røket av, noe som betyr at Get-kunder i området opplever utfall i sine tjenester, sier hun.

Get har derimot ikke tenkt å vente på at Telenor fikser kabelen.

- Vi har satt inn lokale ressurser som forsøker å finne alternative løsninger for å få signalet tilbake i veggen. De estimatene vi har nå tyder på at det kan skje før klokken 16 i dag, tirsdag, forteller Thoresen.

Artikkeltags