Kjemper for Kragerøbanen

TAR OPP SPORET: Jan Tore Hylle (bak) og Torstein Kivle er med på oppropet for å beholde Kragerøbanen. Nå vil de tilby publikum muligheten til å oppleve naturen og den gamle jernbanen fra dresin igjen, etter to års opphold.

TAR OPP SPORET: Jan Tore Hylle (bak) og Torstein Kivle er med på oppropet for å beholde Kragerøbanen. Nå vil de tilby publikum muligheten til å oppleve naturen og den gamle jernbanen fra dresin igjen, etter to års opphold.

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Kragerø kommune har til behandling spørsmålet om restene av Kragerøbanen skal fjernes.

DEL

Det er blant andre Skogeierlaget som ønsker jernbanesporet bort.

Torstein Kivle eier og driver Støa camping. I cirka ti år har han også drevet utleie av dresiner. Men ikke de to siste årene.

Nå ønsker han sammen med Kragerøbanens venner og andre å slå et slag for å bevare Kragerøbanen. Kivle ønsker også å ta opp igjen dresinsykling som en turistattraksjon.

Vil åpne igjen

Mange kilometer jernbane er allerede ryddet fri for busker og trær på dugnad.

I løpet av september håper Kivle på en klarering fra Jernbaneverket, som han er i en god og positiv dialog med, slik at publikum forhåpentligvis kan oppleve naturen fra dresinsetet allerede fra i høst. Men til det ønsker de også kommunens velsignelse.

- Det er Jernbaneverket som avgjør om vi får ha dresin på banen, men det ville være forferdelig synd dersom kommunestyret ville finne på å støtte grunneierne som vil rive hele banen.

- Det er jo et paradoks at Skogeierforbundet og Bondelaget nasjonalt er positive til utmarksbasert reiselivsnæring, samtidig som at det også er skogeierne som ønsker de gamle skinnene fjernet.

Kan løse utfordringer

Kivle forteller at de gjerne vil ha en åpen og konstruktiv dialog med alle involverte parter for å løse problemer.

- En utfordring har vært undergangen på Tveitereid, hvor vi har funnet en løsning som tilfredsstiller krav fra Kragerø Energi, og det har blitt kjørehøyde på fire og en halv meter. Torstein Kivle mener at eventuelle andre problemer og utfordringer også kan løses.

Opprop

"Kragerøbanen har hatt stor betydning for Kragerø og drangedalsdistriktet gjennom åtti års historie. La jernbanen mellom Sannidal og Neslandsvatn leve".

Det er noe av innholdet i oppropet for å bevare Kragerø-perlen til aktiviteter for fritid og rekreasjon.

- Listene legges ut i Sannidal, på Helle og i Kragerø, sier Kivle, som allerede har 400 underskrifter.

Stor etterspørsel

- I perioden hvor det ikke har vært dresin på banen, har vi hatt flere forespørsler daglig i sesongen, sier Kivle som gir utallige grunner for å bevare jernbanen.

- Dresinsykling gir unike opplevelser, vi bevarer et kulturminne, vi ivaretar historie, det er en miljøvennlig aktivitet uten forurensing, og det gir kommunen et sjeldent kulturlandskap, for å nevne noe.

For ikke å snakke om mange positive tilbakemeldinger fra brukerne.



Kragerøbanen

23. november er det 80 år siden det første passasjertoget gikk ned til Kragerø.

1. desember 1927 var den offentlige åpningen hvor den gang Kong Håkon hadde med sin sønn Olav.

Jernbanen ble nedlagt 31. desember 1989, men ble i flere år brukt som industrispor til Sannidal.


Artikkeltags