Prissmell for elbil-eiere

Nå blir forsikringen dyrere. Norges største forsikringsselskap varsler høyere premier for elbiler og hybridbiler.

DEL

Å kjøre miljøvennlig blir dermed dyrere, og det skyldes rett og slett at mer avansert teknologi i bilene er dyrere å forsikre.

– Det som er viktig å passe på, er at man hele tiden priser den risikoen man tar inn i selskapet på riktigst mulig måte, innleder konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige overfor Nettavisen Økonomi.

Gjensidige-sjefen er opptatt av endringer i risikobildet, som enten er strukturelle eller mer varige.

Mye teknologi

– Et eksempel er at det er mye dyrere å reparere mer avanserte biler med mye teknologi i skjermer og å reparere elektriske biler. Da må vi passe på at vi har riktig pris på de bilene. Hver enkelt kunde og hvert enkelt objekt som forsikres, må ha riktigst mulig pris. Signalet er vel at i bilforsikring må vi forvente at det vil være noe økte priser på grunn av strukturelle endringer i bilmarkedet, sier konsernsjefen, og fortsetter:

– Elbiler og hybridbiler er dyrere å forsikre enn andre biler, fordi de er dyrere å reparere. Vi har skadestatistikk på enkeltbiler, og det er klart at tar du en enkelt Peugeot eller en enkelt Volvo og sammenlikner modeller fra eksempelvis 2016 til 2018, kan det være fylt på mye mer teknologi i skjermer osv. Det gjør at skjermen må skiftes istedenfor repareres, så den type ting kan ha betydelige utslag, fortsetter han.

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige varsler høyere forsikringspremier for miljøvennlige biler.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige varsler høyere forsikringspremier for miljøvennlige biler. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Leiro Baastad sier at de etter mange tiår har sett at forsikringsselskapene har utvekslet bonusinformasjon mellom hverandre.

– Det sier noe om risikoen på de enkelte sjåførene. Den bonusutvekslingen har avtatt kraftig og til dels stoppet opp, og det er blitt konkurranse på disse bonussystemene. Vi ser nå at over 50 prosent av alle nye biler enten er elektriske biler eller hybridbiler, som også representerer en annen type risiko. Det har påvirket markedet i den forstand at selskapene har behov for mer premie bak de bilene.

Artikkeltags