Daglig leder i Stabbestadbrygga Drift John Hansen og hans medarbeidere tok 1. mars over taxiløyvet på Stabbestad. Fire måneder seinere må de kanskje legge ned driften.
– Vi går i minus i helgene så det synger, fordi mange av helgene kjører vi ikke nok til å få dekket lønn engang. Vi kan ikke kjøre for knapper og glansbilder, sier Hansen.
Lite penger
Grunnen er ifølge ledelsen ikke at det mangler kunder, men at mange tar pirattaxi i stedet. Hansen forteller at det er vanskelig å motivere sine ansatte, som kjører på provisjon, til å sitte parat til å kjøre en hel helg når det hender at de kun kjører inn 300 kroner fra fredag til søndag.
Han håper piratsjåførene, som anslås til å være 5–6 stykker, kan gi seg mens leken er god.
– Det er ikke store plassen her ute. Vi vet hvem som kjører og hvordan det foregår. Vi har ikke anmeldt det, men vi vurderer å gjøre det fordi vi ønsker å ha taxi her. Det er det som er det endelige målet vårt, sier han.
Vil ikke gi seg
Han og medarbeiderne hans syns det er trist at de kanskje må sette kroken på døren til høsten.
– Vi kan slutte når vi vil. Vi har ikke noe som binder oss, men vi har prøvd å strekke ut en hånd fordi noen ønsket at det skulle fortsette å være taxi her ute, sier Hansen.
Kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund Atle Hagtun forteller at piratdrosjer er et hyppig problem, som øker via organisering gjennom sosiale medier. – Det er et omfang vi ikke har sett tidligere. Dette er organisert svart arbeid som samfunnet ikke kan tillate, sier han.
Hagtun forteller at grensen for lovlig vennekjøring går ved betaling.
– Kjører du noen reelle venner og får en 50-lapp for bensin er ikke det noe å bry seg om. Hvis du tilbyr kjøretjenester via Facebook til mer enn din indre vennekrets, er det det samme som å annonsere svart snekkerarbeid, sier han.
Hagtun understreker at det kan medføre store konsekvenser for passasjeren.
– Alle som har bil har ansvarsforsikring. Men dersom forsikringsselskapet oppdager at føreren kjører pirattaxi kan de be sjåføren selv dekke skadene ved en eventuell ulykke. Det kan føre til vanskeligheter for kundene med å få erstatning om noe skulle skje, sier han.
Straffbart
– De som har drosjekjøring som heltidsyrke må ha en del ulønnsomme vakter også. Hvis noen stjeler de travle tidene går det ikke i hop. Noen skummer fløten og ødelegger.
Politistasjonssjef Øystein Skottmyr sier at politiet kommer til å etterforske dersom de får inn varsler om piratdrosjer.
– Det er ulovlig og straffbart, og kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte, sier han, og legger til at det tryggeste er å sitte på med godkjente drosjer.
– Hvis du først skal ut og drikke, drikk litt mindre og bruk penger på taxi, sier han.
– Vi går i minus i helgene så det synger, fordi mange av helgene kjører vi ikke nok til å få dekket lønn engang. Vi kan ikke kjøre for knapper og glansbilder, sier Hansen.
Lite penger
Grunnen er ifølge ledelsen ikke at det mangler kunder, men at mange tar pirattaxi i stedet. Hansen forteller at det er vanskelig å motivere sine ansatte, som kjører på provisjon, til å sitte parat til å kjøre en hel helg når det hender at de kun kjører inn 300 kroner fra fredag til søndag.
Han håper piratsjåførene, som anslås til å være 5–6 stykker, kan gi seg mens leken er god.
– Det er ikke store plassen her ute. Vi vet hvem som kjører og hvordan det foregår. Vi har ikke anmeldt det, men vi vurderer å gjøre det fordi vi ønsker å ha taxi her. Det er det som er det endelige målet vårt, sier han.
Vil ikke gi seg
Han og medarbeiderne hans syns det er trist at de kanskje må sette kroken på døren til høsten.
– Vi kan slutte når vi vil. Vi har ikke noe som binder oss, men vi har prøvd å strekke ut en hånd fordi noen ønsket at det skulle fortsette å være taxi her ute, sier Hansen.
Kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund Atle Hagtun forteller at piratdrosjer er et hyppig problem, som øker via organisering gjennom sosiale medier. – Det er et omfang vi ikke har sett tidligere. Dette er organisert svart arbeid som samfunnet ikke kan tillate, sier han.
Hagtun forteller at grensen for lovlig vennekjøring går ved betaling.
– Kjører du noen reelle venner og får en 50-lapp for bensin er ikke det noe å bry seg om. Hvis du tilbyr kjøretjenester via Facebook til mer enn din indre vennekrets, er det det samme som å annonsere svart snekkerarbeid, sier han.
Hagtun understreker at det kan medføre store konsekvenser for passasjeren.
– Alle som har bil har ansvarsforsikring. Men dersom forsikringsselskapet oppdager at føreren kjører pirattaxi kan de be sjåføren selv dekke skadene ved en eventuell ulykke. Det kan føre til vanskeligheter for kundene med å få erstatning om noe skulle skje, sier han.
Straffbart
– De som har drosjekjøring som heltidsyrke må ha en del ulønnsomme vakter også. Hvis noen stjeler de travle tidene går det ikke i hop. Noen skummer fløten og ødelegger.
Politistasjonssjef Øystein Skottmyr sier at politiet kommer til å etterforske dersom de får inn varsler om piratdrosjer.
– Det er ulovlig og straffbart, og kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte, sier han, og legger til at det tryggeste er å sitte på med godkjente drosjer.
– Hvis du først skal ut og drikke, drikk litt mindre og bruk penger på taxi, sier han.