Ønsker Kragerø å bli kvitt taxibåtene?

Illustrasjonsfoto: Per Eckholdt

Illustrasjonsfoto: Per Eckholdt

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerAntallet taxibåter synker og grunnlaget for helårsdrift av taxibåt svekkes med god hjelp fra kommunen og fylket.

Fjordbåtselskapet (eid av kommune og fylke) har prøvd drift av egen taxibåt uten suksess, leid inn taxibåter (som det hevdes var for dyrt?), prøvd enskrogs hurtigbåt (dyreste løsning – totalt tap fortsatt uvisst) og nå er planen en flerskrogsbåt.

Er det noen som motstrider at innleie av privateide taxibåter var billigste løsning? Det var i hvert fall en løsning uten vedlikeholdsrisiko/-ansvar for kommunen, noe som vel har vært den største kostnaden ved andre løsninger? Hva vil kostnadene bli ved innkjøp av flerskrogsbåt, hva vil drift og vedlikehold koste og hvor mye (lite) kan man få igjen ved salg av «Perlen»? Har det kommet fram hva totale kostnader har vært ved innkjøp og drift av «Perlen» så langt?

Idag deler tre taxibåter ambulansevakt i skjærgården (med backup fra ferjene når isen ligger). Fylket har ikke råd til egen ambulansebåt (kostnadene vil være astronomiske i forhold til dagens ordning). Nå har fylket varslet avvikling av bruk av taxibåter til ambulansekjøringen og Kragerø kommune (brannvesenet) overtar med den tidligere båten til Skjærgårdstjenesten (Knubben). Den må bygges om for å kunne brukes til ambulanse, ryktene sier at en million kroner er satt av? Mannskap til døgnkontinuerlig beredskap må utdannes, kostnad? Forhåpentligvis har brannvesenet bedre tilgang til mannskap med lokalkunnskap til kjøring i skjærgården enn politiet har hatt til sin båt, men det er et stort spørsmål om beredskapen blir bedre (eller god nok)? Ombyggingsutgifter, drifts- og uante vedlikeholdsutgifter vil vel havne hos kommunen? Er det ikke mye større muligheter for nok et tap for kommunen enn gevinst? I tilfelle situasjon med både brann- og ambulanseutrykning, hva skal prioriteres?

Per i dag er situasjonen at det er magert grunnlag for drift av taxibåt utenom sommermånedene. Burde ikke kommune og fylke støtte opp om å gi taxibåtene et helårs grunnlag for å beholde tilbudet i skjærgården, i stedet for stadig å undergrave taxibåtens grunnlag?

Totalt sett er det vel ikke tvil om at taxibåtene er en god inntektskilde for stat/kommune/ havnevesen og et pluss for beredskapen i skjærgården.

Taxibåtene er jo en kuriositet i Kragerø og man hører stadig om hvor viktig næringen er for skjærgården og byen, men det ser mer ut som om kommunen arbeider for å avvikle næringen?

Per Schultz-Haudt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags