Det ligger en skatt under vann i Rørvik

Nepa og Rørvik: Dette fotografiet ble tatt fra Storkollen i 1933. Her kan man se lagerbygget til Kammerfoss Bruk og vraket som en gang var seilskuta «Aljuca».

Nepa og Rørvik: Dette fotografiet ble tatt fra Storkollen i 1933. Her kan man se lagerbygget til Kammerfoss Bruk og vraket som en gang var seilskuta «Aljuca».

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerGamle fotografier vekker ofte minner, som dette bildet av Nepa i Rørvik, sett fra Storkollen. Både Nepa og Storkollen var steder som ble mye besøkt i barneårene. Å sitte på Storkollen og kikke utover Kragerøfjorden er like storslagent nå som den gang.

Nepa i Rørvik var en badeplass som vi ofte besøkte. Spesielt etter fotballkamper på Fantesletta på 1960-tallet. Fantesletta var en liten åpen slette ved Ringveien og nedkjørselen til Rørvik. Den var dekket med fin hvit sand. Løpeturen fra fotballbanen til Rørvik og Nepa gikk som en fei på den tiden. Det jeg husker best fra Nepa var et vrak av en gammel seilskute som lå litt ut fra land. Et spennende sted å svømme ut til.

Det gamle fotografiet som ble tatt på Storkollen er fra 1933. Om lag 30 år før vi, ungane fra Søndre Kalstad, besøkte badeplassen. Det var ikke så mye av vraket som var synlig den gangen, men liker fullt et spennende sted å svømme ut til og dykke. Noen hadde fortalt at det lå en skatt nede og inne i vraket av «Aljuca». Dette ryktet trigget bare nysgjerrigheten ytterligere.

Fotografiet viser også en bygning i Rørvik som nærmest ligger ute i vannet. Denne har jeg aldri sett bilder av, bare hørt om. Det var lagerbygget til Kammerfoss Bruk. Hit ble stoffballene fra bruket fraktet og lagret, til båter kom for å hente tremassen og bringe denne videre ut i verden. Bygningen brant i 1942 og ble aldri bygget opp igjen. Kammerfoss Bruk fortsatte å bruke Rørvik som lagringsplass, men etter brannen ble stoffballene oppbevart i lektere som hadde tak, for å holde stoffballene tørre. Disse lekterne ble laget i Smedsbukta.

Tilbake til det spennende vraket som lå utenfor Nepa. Det var opprinnelig en seilskute som først het «Reformer» og som senere skiftet navn til «Aljuca». Grunnen for at den endte sine dager i Rørvik, var at den grunnstøtte ved Skadden på Jomfruland under 1. verdenskrig (1914–1918). Da ble seilskuta brukt som lekter. Lekteren var fylt med trelast. Etter grunnstøtingen ble havaristen slept til Rørvik og losset. Deretter ble den liggende og sikkert glemt.

«Aljuca» ble bygget ved Novia Scotia i Canada i 1874. 10 år senere havnet skuta i Arendal. I 1908 ble den solgt til Sverige, hvor den ble nedrigget og tatt i bruk som lekter. Det er i korte trekk båtens historie før den endte sine dager i Kragerø. Eldre folk har fortalt at de husker at navnet «Aljuca» sto på hver side av baugen. Skuta hadde også et praktfullt baugspryd som noen hadde fjernet rett før 2. verdenskrig.

Det som er igjen av «Aljuca» er ikke synlig i dag, men vraket ligger på ganske grunt vann. Uansett, om «Aljuca» ikke skjuler noen skatt, må det finnes noen gjenstander. Kjettinger, kanskje et anker? Uansett så ligger det en bit av vår seilskutehistorie på sjøbunnen ved Nepa i Rørvik.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags