Konkurrenten gir service

Oslo: Galleriet, hvor passasjerer venter på busser som skal frakte dem videre. Der fikk vi opplyst at fra og med september blir billettkontoret stengt.

Oslo: Galleriet, hvor passasjerer venter på busser som skal frakte dem videre. Der fikk vi opplyst at fra og med september blir billettkontoret stengt.

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LØRDAGSKRONIKK: Denne lille epistel skal handle om et par små, men også litt viktige ferieopplevelser. Om det å kjøre buss og om service. Det har seg slik at familien har kjørt noen turer med buss mellom Kragerø og Oslo (tur–retur) i sommer. Vært passasjer med Nettbuss og selskapet Konkurrenten. To busselskaper som kjørte samme strekning, men som har helt forskjellig politikk som berører oss passasjerer.

Den første turen gjaldt en snartur til Oslo. På Tangen i Sannidal rullet en Nettbuss inn på perrongen. Gikk om bord for å kjøpe billett og ba om tur–retur, som er litt rimeligere.

– Ja, vi ser helst at folk bestiller billett på forhånd og ikke bare møter opp her og trur de får plass, sier sjåføren og fortsetter.

– Selv om du har returbillett kan du ikke møte opp og tru du får være med hvilken som helst avgang tilbake. Er det fullt vil du bli stående igjen, men det er ikke noen problem akkurat i dag, sier vedkommende litt skarp i stemmen.

Betalte med kort. Bussen var en tredjedels full.

Neste tur startet fra skysstasjonen i Kragerø. En mindre buss fra Drangedal Bilruter kom for å frakte oss til Tangen, hvor det var bussbytte. På tilbringerbussen fikk vi kjøpt billett helt fram til Oslo. – Det er ingen problem, sier vår kvinnelige sjåfør som kunne opplyse:

– Er ekspressbussen til Oslo full, blir det satt opp en ekstra buss.

«Dette var rett og slett fantastisk service»

– Vi i Drangedal Bilruter samarbeider tett med selskapet Konkurrenten som har plassgaranti. Vi skal sørge for at dere kommer fram, sier hun blidt.

– Når dere kjøper billett dit dere skal på denne bussen er tilbringertjenesten til Tangen gratis, opplyser hun.

På Tangen i Sannidal kommer først Nettbussen og ti minutter senere ruller Konkurrenten inn på perrongen.

Vi viser fram billettene og blir ønsket velkommen om bord. Får samtidig opplyst at det er gratis kaffe og ferske aviser til de som måtte ønske det.

Jeg tar samtidig med en rutetabell som ligger framme i bussen.

Der står det svart på gult: «Vi har plassgaranti på alle våre avganger. Du kan kjøpe billetter på bussen ved påstigning og betale kontant eller med kort».

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble rett og slett litt opprømt og glad. Det er jo sånn vi passasjerer ønsker å bli behandlet. At tingene er lagt til rette for oss. Vi var veldig enige om at dette var rett og slett fantastisk service.

Dette er jo også litt om å handle lokalt. Benytte oss av de servicetilbudene vi har rundt oss. I dette tilfellet som for eksempel å kjøpe billetten på den lokale bussen.

Jimmy Åsen

Journalist

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags