Soneparkering går på bekostning av miljøvennlige elbiler

MIljø: Geir Elsebutangen mener Kragerø kommunes innføring av soneparkering går på bekostning av elbiler.

MIljø: Geir Elsebutangen mener Kragerø kommunes innføring av soneparkering går på bekostning av elbiler.

Av
DEL

MeningerDen miljøvennlige kommunen Kragerø skal innføre soneparkering for, antas, å sikre bedre flyt i parkering i en gammel bystruktur med mange trange gater og lite parkering for dagens bilpark.

Dette blir en utfordring for privatpersoner som ønsker å investere i elbil med egne ladestasjoner. Gjennom innføringen av soneparkering mister de det de til nå har hatt som «egen» parkering.

Flere står ovenfor å bytte ut sin dieselbil med et miljøvennlig og økonomisk alternativ, en elbil, men setter dette på hold inntil videre.

Mange pendler i dag fra Kragerø nordover blant annet til Grenland eller sørover til Agder. Mange av disse ønsker å benytte elbil til jobbpendling. Men, dette blir en utfordring når det ikke lengre er faste plasser for fastboende i Kragerø. Dette vil helt klart virke preventivt for nye og eksisterende elbil entusiaster.

Slik jeg forstår situasjonen i Kragerø er utbyggingen av flere lokale ladestasjoner planlagt men satt på vent.

Når Kragerø nå innfører soneparkering, blir det desto viktigere å få fart i utbyggingen av ladepunkter i de områdene som omfattes. Disse må være tilstrekkelig i antall og jevnt fordelt, slik at det generelt er tilgjengelig lading for beboerne. Utbyggingen må begynne nå, men også holde tritt med utviklingen etter hvert som flere bilister går over til elbil.

Parkeringsforskriftens paragraf 35 er gjeldende også her. Den slår fast at det skal tilbys tilstrekkelig antall ladepunkter, «det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet». Her må kommunen forplikte seg til en vekst i ladepunkter over tid.

Dette er viktig, slik at manglende mulighet for lading ikke blir en barriere for en grønnere og mer miljøvennlig bilpark i Kragerø. Stortinget har vedtatt at hele nybilsalget skal være utslippsfritt fra 2025. Dette må kommunene følge opp, og da er gode og forutsigbare lademuligheter tett på der folk bor helt avgjørende. I vår omfattende spørreundersøkelse Elbilisten oppgir 43 prosent av elbileiere i Telemark at de ikke ville kjøpt elbil uten tilgang på rimelig «hjemmelading».

Geir Elsebutangen

Styreleder

Vestfold og Telemark Elbilforening

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags