Jernbanebygget – grip sjansen

Kultur: Reidar Skoglund (H( mener Jernbanebygget bør brukes som et kunst- og kultursenter. Arkivfoto: Per Eckholdt

Kultur: Reidar Skoglund (H( mener Jernbanebygget bør brukes som et kunst- og kultursenter. Arkivfoto: Per Eckholdt

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LESERBREV: Det er en kjensgjerning at mange innbyggere i Kragerø ønsker at kommunen skal eie Jernbanebygget, og at det skal være et signalbygg for kommunen. Og ikke uten grunn.

Som den flotteste jernbanestasjonsbygning mellom Drammen og Kragerø, er det ikke rart at folk ønsker å bevare denne bygningen i kommunalt eie.

Kragerø Stasjon åpnet den 2. desember 1927, idet strekningen fra Lunde til Kragerø var ferdig. Kragerø var altså den gang endestasjon på Sørlandsbanen, og banen sørover mot Nelaug og Kristiansand ble ikke åpnet før i 1935. Da skiftet banen navn til Kragerøbanen, som den beholdt til sitt endelikt til nyttår i 1989.

Spørsmålet stilte jeg allerede i politiske forum i 2007, og jeg gjør det gjerne igjen:

Finnes det egentlig noe bedre sted å etablere kultur, kombinert med turisme og skysstasjon, enn i byens nedlagte og stolte jernbanebygg?

Med sin flotte beliggenhet, tre m.o.h., og med sin historie er den definitivt et kulturbygg, som også bør ha vernestatus. Det som kanskje ikke alle vet, er at bygget som Vinmonopolet i dag holder til i, var godshuset til Kragerø stasjon. Hvis man evner å tenke kultur i hele dette kvartalet, er det derfor spennende muligheter som åpenbarer seg ...

Et av hotellene i Narvik, byen som er endestasjon på Ofotbanen, har innredet en av konferansesalene som en gammel togkupe. Røde skinnsofaer, og med bagasjehyllene fulle av gamle, brune skinnkofferter ... Utrolig kreativt, og en god idé til hvordan vår egen skysstasjon kunne bli seende ut, med å bruke litt fantasi og kreativitet, koblet opp mot vår stolte jernbanehistorie!

Kragerø Faste Billedgalleri mener at jernbanebygget vil være en optimal løsning for et kunstmuseum. Dette fordi det er et murbygg, som tilfredsstiller de beste krav i forhold til brann og sikring, og samtidig er svært sentralt, i forhold til sentrum, kollektivtransport og parkering.

De har hatt utstilling i postbygget i flere år, med mange tusen besøkende, og vet at det er et stort potensial for et kunstmuseum i Kragerø.

«Perlen blant kystbyene», kalte Edvard Munch vår by, en gang i perioden 1909-1913, da han bodde her, og perlen ble enda større da jernbanebygget ble åpnet i desember 1927.

Det bør ikke overraske noen om kombinasjonen Munch og Kragerø stasjon kan bli en vinner, som både lokalbefolkningen og tilreisende vil bejuble.

Kragerø er en av Norges viktigste kunstkommuner, med store navn som Kittilsen, Munch, Werenskiold og Krogh, på sin liste over innbyggere og faste gjester av byen. Det er en kjensgjerning at Kragerø kommune eier kunst for store verdier.

Skal virkelig disse kunstverdiene bare henge bortgjemt på noen kommunale kontorer, uten at publikum kan få se dem i en utstilling, og at de skal få den behandling og sikring slike kunstskatter har behov for?

Nå må vi våkne godtfolk. Vi har ikke tid til å vente lenger!

Skagen i Danmark, som er på størrelse med Kragerø, var tidlig ute med å etablere Skagen Kunstmuseum i 1928. Som i Kragerø, var det de spesielle lysforholdene som gjorde at kunstnerne møttes i Skagen for å utvikle sin kunst. Dette kunstmuseet startet med 325 kunstverker, og har i dag 1700 kunstverker og 25 ansatte.

For å innkvartere publikum, er det i dag 37 hoteller og herberger i Skagen.

Jeg mener Kragerø har minst like gode forutsetninger for å lykkes som Skagen i Danmark hadde, og skape vekst i både næringsliv, turisme og handel i kommunen. Vi ligger riktignok 100 år bak i tid, og derfor kan ikke Kragerø lenger vente i flere tiår på å få tatt en avgjørelse vedrørende et kunstsenter.

Nå har vi muligheten på Jernbanebygget, og bør benytte oss av den!

Og vi vet at staten vil bidra med etableringen av et kunstsenter i Kragerø.

Flere statsråder har de siste årene besøkt stedet hvor Edvard Munch malte utkast til sine berømte auladekorasjoner. De har alle gitt uttrykk for statlig støtte hvis et kunstsenter blir realisert i Kragerø. Derfor er det heller ingen grunn til bekymring når det gjelder behovet for investeringer i forhold til oppussing av jernbanebygget. Her vil staten bidra!

Vi opplevde i kommunestyret å få et bredt, tverrpolitisk vedtak om å fortsatt eie bygget. Nå er det Rådmannen som skal jobbe videre med planer for hva bygget skal brukes til, og komme tilbake til kommunestyret for videre behandling av sine konklusjoner.

For Høyre er det viktig at man har en visjon om hva et slikt bygg skal brukes til, når man nå har valgt å fortsatt eie bygget. Det er ikke framtidsrettet, og ekstremt lite kreativt, å nok en gang la bygget stå lukket og glemt for publikum, som et kommersielt utleiebygg til private kontorer. Nå bør kommunen bruke bygget selv, til sine egne tjenester, og derfor er det nå riktig å tenke på Jernbanebygget som et godt alternativ til et framtidig kulturkvartal.

La nå tankene om et kunst- og kultursenter i kombinasjon med en skysstasjon, få lov til å leve videre, til kommunestyret kan behandle det på en god og seriøs måte. Kragerø som by og vår kulturarv fortjener det!

Og kanskje det en gang i framtiden vil komme en kunstner, som vil ta opp arven etter Christian Krohg, når han ser vårt nye kulturkvartal, og si at «Denne byen burde males»!

Ingenting hadde vært bedre enn det!

Reidar Skoglund

gruppeleder Kragerø Høyre

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags