Surr, faktafeil og diskriminering av skutere fra Jone Blikra

Disse vannscooterne passerte under åpningen på Jens Lauersønns plass.

Disse vannscooterne passerte under åpningen på Jens Lauersønns plass.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LESERINNLEGG: Ordfører i Kragerø, Jone Blikra er høyt og lavt i media med oppslag som «rekker ikke å stoppe vannskutere» og at Blikra «leder det såkalte Sørlandsopprøret, og ønsker et totalforbud mot vannskutere».

Jeg er forbauset over hvor lite arbeiderpartiordfører Blikra forstår av regelverket rundt fritidsbåter. Jeg er meget lite imponert over hans evne til å lese sakspapirene rundt opphevelsen av vannscooterforskriften. Han har jo overhodet ikke skjønt noen ting av hva som nå er vedtatt i og med at forskriften er opphevet! Jeg trodde faktisk at en ordfører på heltid hadde anledning til å lese høringsbrev fra regjeringen og forstå hva som forslås.

En rekke ordførere, spesielt fra Arbeiderpartiet er høye og mørke i media og prater tull om totalforbud mot skutere i egen kommune. Fakta er at de nasjonale forskriftene ikke eksisterer lengre, og at Havne- og farvannsloven ikke gir kommunen hjemmel til å diskriminere en båttype med bruksforbud.

Ordføreren kunngjør sin inkompetanse når han i media snakker om å avholde et ekstraordinært kommunestyremøte i Kragerø for å få vedtatt vannskuterforbud i sommer. Bruksbegrensinger etter havne- og farvannsloven er ikke en sak for kommunestyret. Det er Kragerø Havnevesen KF som forvalter havne- og farvannsloven, ikke kommunestyret.

Det er mulig at ordføreren tror han lever i et «Blikrati» og ikke i et demokrati. Det er faktisk slik at ordføreren selv i valgkampmodus for Arbeiderpartiet må forholde seg til de vedtak som kommunestyret har vedtatt om hvem som står for forvaltningen av havnerelaterte lover og forskrifter!

Hele grunntanken i det regelverk som nå gjelder er at vannskuter er en båt på linje med alle andre båter eller fartøyer. Når Blikra hevder at vannskuter er et rent leketøy er jeg dypt uenig. Vil han forby andre «leketøy» også? Hva med små rib'er med støyende totaksmotorer? Overført til fastlandet må jo dette bety at Blikra vil forby motorsykler og andre kjøretøy som kan klassifiseres som leketøy. For min egen del er skuteren et fremkomstmiddel til og fra jobb, lett å «parkere» og økonomisk i drift sammenlignet med andre båter. Skuteren er CE-merket og oppfyller alle miljøkrav, og har et mye lavere støynivå enn de fleste andre båter på sjøen. Den har suverene manøvreringsegenskaper og har til og med brems! Hvilke andre båter har det, Blikra?

De generelle reglene for bruk av fartøy vil fremdeles gjelde for bruk av vannskuter.

Dette betyr at kommunen og i de fleste kommuner, at Havnevesenet gis ansvaret for å regulere bruken av vannskutere i sammenheng med regulering av andre fartøy, slik at de lokale interessene blir ivaretatt. I saltvann må Blikra følge reglene i havne- og farvannsloven og småbåtloven og likebehandle alle båter med hensyn til fart, fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk. Slike forskrifter vil gjelde alle fartøy og kan ikke forskjellsbehandle vannskutere.

Den gjeldende sentrale fartsforskriften inneholder en generell aktsomhetsplikt om at fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter forholdene, samt ta hensyn til blant annet badende, andre fartøy, strandlinjer etc. Videre er det forbudt å gå i større fart enn 5 knop innenfor en radius av 50 meter fra steder hvor bading pågår. Dette regelverket gjelder selvfølgelig også for vannskutere!

Jeg liker ikke diskriminering. Vannskutere utgjør 0,24 prosent av de motoriserte fritidsfartøyene på sjøen. Det er 850.000 småbåter. Er det lettere for Blikra og hans likesinnede å snakke om forbud fordi det er så få vannskutere? Hvorfor gjør han det ikke med andre båttyper som bråker mer og som til tider føres av personer med lite respekt for «trafikkreglene»? Vannskutere er heller ikke mer utsatt for ulykker til sjøs enn andre fartøyer.

Jeg ser frem til sommeren i Kragerø hvor vannskutere kan brukes forsvarlig og ikke tvinges ut på åpent hav med fare for liv og helse. Alle båtførere har et ansvar for å følge reglene. Gjør man ikke det kan man miste retten til å føre fritidsbåt. Lov og forskrifter, samt likebehandling gjelder også for vannskuterførere!

Thorleif Fluer Vikre,
leder Kragerø Frp og skutereier

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags