Rasering av Kragerøs indre skjærgård?

Leserbrevforfatteren mener eksisterende E18 kan brukes til én kjøreretning på den nye E18. (Arkivfoto)

Leserbrevforfatteren mener eksisterende E18 kan brukes til én kjøreretning på den nye E18. (Arkivfoto)

Av
DEL

LeserbrevSom vi alle ser i Bamble, vil bygging av 4-felts trasé for nye E18 gjennom Kragerø skape enorme og evige naturskader! Det er også unødvendig ekstremt kostbart.

Spørsmål. – For meg ser det dessverre ut som om «Nye veier» ikke har lagt alle kortene på bordet. Jeg stiller derfor noen spørsmål til «Nye veier»:

Kan dere være vennlig å opplyse mer detaljert: Hvorfor mener dere at den eksisterende traseen for E18 ikke kan benyttes, til trasé for én kjøreretning for den nye E18? Og kan dere kommentere de motforestillingene jeg kommer med under.

«Nye veier» skylder lokalbefolkningen å svare åpent og offentlig på dette, gjør dere ikke? Disse problemene må ikke forsvinne inn i møtelokaler og rapporter der få av befolkningen får nyss om dem.

Å benytte også den eksisterende traseen, vil så vidt jeg kan forstå, kunne legge den nye traseen (for motsatt kjøreretning) annerledes, og på en sterkt redusert- og mer naturvennlig måte. Dessuten kan dette, et godt stykke på vei, halvere kostnadene for en ny firefelts E18. Og da har jeg ikke engang startet med å ramse opp besparelser i ulike utslipp og forurensing, samt plager for lokalbefolkningen.

Kragerøs indre skjærgård. Som nevnt i innledningen, vil en full 4-felts trasé for nye E18 gjennom Kragerø skape enorme naturskader – og evige naturskader, for alle framtidige generasjoner! Veien vil gå gjennom Kragerøs indre skjærgård med et lappeteppe av vakre innsjøer, fjorder og øyer. En av de største kvalitetene med dette området er stillheten, fraværet av bråk fra båtmotorer. Da plikter vi å dempe bråket fra biler. Vi plikter å gjøre vårt beste i å ta vare på disse kvalitetene så godt vi kan, for oss selv som lever nå, og for alle som kommer etter oss. Skadevirkningene av nye E18 bør holdes så lave vi bare kan. Jeg tror alle vil dette, også «Nye veier», men jeg tror dere tenker for tradisjonelt og «snevert»:

Gamle E18 kan brukes. I KV leste jeg tidligere at den gamle traseen fra cirka 1970 angivelig ikke kan brukes, blant annet på grunn av feil kurvehellinger. Det tror jeg ikke på: Intet er umulig. Med justeringer vil den sikkert duge til 100 km/t. Det holder. Det viktigste er ikke farten, men sikkerheten – og derfor å skille kjøreretningene slik at farlige forbikjøringer og frontkollisjoner hindres. Om offentlige regler om utforming av eier er problemet, så får dere sørge for at de endres!

Traseen for eksisterende E18 kan brukes til én kjøreretning, og den andre kjøreretningen kan legges parallelt et stykke unna, i en annen trasé. Slikt skille mellom kjøreretningene er vanlig i andre land, spesielt i kupert terreng, som i upstate New York, i USA. Og, det er jo nettopp slikt terreng vi har i Kragerø-området, i enda høyere grad! Det er rett og slett dumt å legge fire kjørefelt kloss inntil hverandre i kupert terreng.

Atskilte traseer vil gjøre trafikken enda tryggere. Atskilte traseer vil også gjøre det langt lettere for skogens dyr å passere veien. En firefelts motorvei fungerer derimot som en livsfarlig Berlin-mur gjennom landskapet. En mur som bryter årtusengamle dyretråkk. Og som nevnt innledningsvis vil det et stykke på vei halvere kostnadene for en ny firefelts E18, og bli langt mer naturvennlig. Besparelsene kan brukes til å lindre plagene for dem som blir berørt av den nye E18.

Tenk annerledes. Jeg synes det er på tide at «Nye veier» tenker annerledes, og ikke bare bygger slik man vanligvis bygger her på berget. Om «Nye veier» mener alvor med kostnadsbesparing og naturvern, synes jeg dere bør ta dette forslaget på alvor. Og politikerne og naturvernerne, hvor er dere? Har dere ikke noe å si om raseringen av Kragerøs indre skjærgård?

Dr. Arno Mong Daastøl

samfunnsøkonom

grunnlegger av Norsk Sportaxi A.S. og innotrans.net

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags