Feil fokus, Sørheim

ILLUSTRASJONSFOTO: Brynjar Eidstuen/Oppland Arbeiderblad

ILLUSTRASJONSFOTO: Brynjar Eidstuen/Oppland Arbeiderblad

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Mandag denne uken inviterte vi i KV våre lesere til å bli med på en anonym, landsomfattende undersøkelse, som ble lansert i over halvparten av Amedias 63 aviser. Undersøkelsen er en del av et stort journalistisk prosjekt fram mot kvinnedagen den 8. mars. Målet med prosjektet er blant annet å få fram folkets #metoo-opplevelser. Fram til nå er det skapt et inntrykk av at seksuelle overgrep, trakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet basert på ulikhet i maktforhold, kun er et problem i de øvre deler av samfunnslivet. Sånn vet vi jo at det ikke er. Men jeg vil tro at terskelen for å ta kontakt med lokalavisa om en #metoo-sak er ganske høy. Gjennom den anonyme undersøkelsen håper vi å kunne danne oss et mer reelt bilde av hvordan situasjonen er utenfor riksmedienes søkelys.

Dette fortalte vi altså våre lesere om på nettsiden vår mandag, med en godt synlig henvisning.

– Med så små forhold som vi har, så vil det koste mye for enkeltpersoner å stå fram om de har vært utsatt for seksuelle krenkelser. Det gjør en slik undersøkelse enda mer viktig, sa varaordfører Charlotte Therkelsen Sætersdal i en kommentar til KVs #metoo-prosjekt.

I kommentarfeltet på KVs nettside har derimot KrFs kommunestyrerepresentant Thorbjørn Sørheim latt seg provosere sterkt, av henvisningen til #metoo-undersøkelsen lå høyt oppe på KVs nettside. KrF-politikeren skriver at han har tatt seg tid til å sjekke en del andre Amedia-aviser, og at han ennå ikke har «funnet noen andre som profilerer dette på samme måte som KV.»

Sørheim skriver videre: «Svært upassende spør du meg. Opplever dette som på grensen til angiveri hvor formålet er å berike seg selv med klikk og publisitet på andres bekostning. Metoo har til en hvis grad rettet oppmerksomheten mot en viktig sak, men dessverre blitt grobunn for vel mange aktører som ønsker å kaste seg på en bølge i håp om egen vinning.»

Angiveri, klikk og håp om egen vinning mener altså Sørheim er KVs drivkraft for å rette oppmerksomheten mot maktovergrep i ulik form mot kvinner – og menn. Og det kommer fra en lokalpolitiker som i det sivile er annonseselger i mediekonsernet Schibsted, som blant annet eier VG. Annonsekronene som Sørheim har hentet inn til Schibsted finansierer mye god og viktig journalistikk. Søker du på «#metoo» på VG.no får du opp nesten 9700 treff. Gjør du det samme på KV.no, får du fire. En kan jo spørre seg hvem som har kastet seg «på en bølge i håp om egen vinning.» VG har hatt en fyldig dekning av #metoo innenfor norsk politikk, kulturliv og næringsliv – og i Hollywood. Å ta tak i dette samfunnsproblemet på lokalt plan er vel de lokale medienes ansvar, eller kommer VG «på banen» i Kragerø når de er ferdig i Beverly Hills, Sørheim? Eller mener du at vi ikke har slike overgrep i vårt lokalsamfunn?

Jeg synes det er bekymringsfullt at en av våre folkevalgte, som gjennom sitt folkevalgte verv som fast kommunestyremedlem også er «arbeidsgiver» ved vår største kvinnelige arbeidsplass – nemlig Kragerø kommune, bruker tiden sin til å «kontrollmåle» hvor store #metoo-henvisninger diverse Amedia-aviser har på nettsidene sine. Burde du ikke heller brukt tiden på å tenke på hvordan du som arbeidsgiver kan gjøre en innsats for å forebygge og håndtere uønsket seksuell oppmerksomhet mellom ansatte i kommunen, og mellom kommuneansatte og klienter?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken