Gjorde suksess på viktig kunstmesse

Gatepartier: Gater er et gjennomgående motiv i Karoline Kaabers malerier. Her et halvferdig hun jobber med til neste separatutstilling.

Gatepartier: Gater er et gjennomgående motiv i Karoline Kaabers malerier. Her et halvferdig hun jobber med til neste separatutstilling.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kragerøbosatte Karoline Kaaber var representert da Galleri Ramfjord gjorde seg svært positivt bemerket på en av verdens viktigste kunstmesser i USA.

DEL

Galleriet var det eneste norske som deltok på kunstmessen Scope i Miami i desember, og Kaaber en av fem kunstenere som galleriet viste fram. 12 av bildene ble solgt. To av dem var Kaabers.

– Det er utrolig stort, helt uvirkelig. Det er jo helt andre forhold i USA, sier hun til KV.

– Vi og Karoline fikk ekstremt mye oppmerksomhet, forteller gallerieier Elisabeth Ramfjord.



Fra hele verden

Scopemessen og kunstmessen i Basel regnes som de to viktigste internasjonale kunstmessene. 120 gallerier fra hele verden var invitert til Miami. Visepresidenten i Scope ble oppmerksom på og inviterte Galleri Ramfjord da det ble omtalt som ett av høydepunktene i en stor anmeldelse fra Art Copenhagen, hvor galleriet hadde vært med. Scope godkjente hver enkelt av de fem kunstnerne. Galleriet ble også invitert til Scope-messe i New York i august, melder NTB.

– Utgiftene ved å være med er store, så det blir ingen deltakelse der, forteller Kaaber.

Hun kunne ikke dra til Miami selv og vet ikke hvem som kjøpte hennes malerier, ett stort og ett mindre.

– Det var imidlertid ingen av de mange amerikanske kjendisene som var der (blant andre filmstjernen Leonardo DiCaprio), opplyser Ramfjord.

Ny separatutstilling

Kaaber er nå i gang med nye bilder i atelieret på Barthebrygga til en ny stor separatutstilling i Galleri Ramfjord, som regnes som ett av de beste i hovedstaden. Der får Kaaber hoveddelen av lokalene og skal vise cirka 20 bilder.

– Jeg hadde tenkt lenge på å få innpass i et galleri, og forventet at det ville bli vanskelig. Men da jeg i fjor spurte Elisabeth Ramfjord som den første sa hun ja med en gang og spurte bare «når kan du stille ut?».

Dermed den første separatutstillingen, sist oktober med stor suksess (se intervju med Ramfjord).

Gater i Oslo

Som tidligere omtalt i KV har Kaaber funnet «sin stil», figurativ med en røff gjengivelse av motivene – oftest gatepartier i Oslo.

– Det jeg lagde før (såkalt klassiske bilder, journ.anm.) var en læringsprosess med det tekniske og farger. Jeg har alltid visst jeg skal et annet sted. Gatene kan egentlig være hvor som helst, det er ikke så viktig. Jeg maler det som er mitt referansegrunnlag. Jeg tenker også litt på å male kragerøpartier, det er fine smau her med et fint lys.

Bildene hun nå lager er i store formater, som hun liker fordi de blir mer kraftfulle.

– Jeg leter etter stemninger og lar bildet leve mens jeg maler, bruker følelsene for å få dem fram og prøver å være dønn ærlig. Da skjer det noe som når andre mennesker. De sier det er mye ensomhet og sårhet i bildene. Egentlig er det livet og menneskene i dette livet jeg maler, men stort sett er det bare ett menneske i hvert maleri.

LES OGSÅ: - Ser et kjempepotensial

Artikkeltags