Nå blir det ny veiåpning

VEIÅPNING: Førstkommende mandag åpnes fire felt E 18 fra Rugtvedt til Dørdal, her forfatteren sammen med Nye Veiers kommunikasjonsrådgiver Imi Vegge på en befaring.

VEIÅPNING: Førstkommende mandag åpnes fire felt E 18 fra Rugtvedt til Dørdal, her forfatteren sammen med Nye Veiers kommunikasjonsrådgiver Imi Vegge på en befaring.

DEL

KronikkJeg har vært med på en del veiåpninger opp gjennom årene. Og det kommer flere, håper jeg. I alle fall en til mandag, som har stor betydning for hele Nedre Telemark. E 18-parsellen fra Rugtvedt til kommunegrensa til Kragerø, ved Dørdal skal offisielt åpnes av samferdselsminister Jon Georg Dale. Snora skal klippes ved en markering på Rugtvedt mandag formiddag. Dette er en seremoni uten at publikum får være til stede. Av trafikksikkerhetsmessige årsaker, heter det.

Det får meg til å tenke på et langt mindre veiprosjektet, men like viktig for oss kragerøfolk. Åpningen av første etappe av den nye innfartsveien til Kragerø. Etappen fra rundkjøringa ved Blindtarmen til midt på Kalstadsletta.

Det var en åpning med svung.

Det ble rett og slett en folkefest.

Forhistorien til den nye innfartsveien var imidlertid lang, full av dumper, usikkerhet og samferdselsministere og regjeringer som unnlot å følge opp tidligere lovnader. Da Kragerøbanen ble lagt ned 31. desember 1988 var begrunnelsen lite trafikk. Kragerø skulle få ny innfartsvei som kompensasjon. Men det varte og rakk.

I oktober 2000 ble det gjennom statsbudsjettet kjent at ny innfartsvei skulle påbegynnes og prosjektet ville få en prislapp på 300 millioner kroner. Første etappe ble påbegynt i 2002 og sto ferdig med åpning 21. oktober 2004.

Fylkesordfører Gunn Marit Helgesen fikk æren av å klippe snora ledsaget av kanonsalutt og toner fra Kalstadkilen skolekorps. Den første bilisten gjennom tunnelen fikk overrakt blomster. Dagen etter var det tillyst tunnelfest og mulighet for en spasertur til midt på Kalstadsletta. Tunnelfesten ble en kjempesuksess med 800 deltakere.

Den nye innfartsveien til Kragerø ble realisert i tre etapper. Etter avslutningen på Kalstadsletta gikk andre etappe derifra til Vadfoss. Den tredje og siste var fra Vadfoss til Sannidal. Siste etappe sto ferdig 16. desember i 2008. Der ble det også veiåpning og tunnelfest. Foreløpig den siste ordentlige tunnelfesten i kragerødistriktet.

Det er altså 15 årsjubileum fra den første etappen av den nye innfartsveien sto ferdig.

Men nå står enda større veiprosjekter som får betydning for Kragerø, klar. Nå skal den 16,5 kilometer lange firefelts E18 fra Rugtvedt til Dørdal åpnes. Til mandag skjer det, da skal trafikken settes på og det blir tillatt å kjøre i 110 kilometer i timen. Jeg har vært på befaring med Nye Veier og representant fra entreprenøren Hæhre et par ganger under byggingen. Det er ikke rart det koster penger å bygge veier i Norge. Men noe av det skal betales med bomavgift, det vil koste 36 kroner for å kjøre på strekningen en vei for personbil. Hver vei.

Men så er spørsmålet: – Når starter byggingen av ny firefelts E18 gjennom Kragerø kommune? Det er nemlig en veiåpning som jeg gjerne tar med før det blir avslutning som lokalavisjournalist i Kragerø.

Per Eckholdt
Journalist

Artikkeltags