Nordmenns forventninger til hva som dekkes av av Nordmenn har kanskje verdens beste reiseforsikring og forventingene til hva som dekkes er store. Spesielt om sommeren blir det meldt mange reiseskader til forsikringsbransjen. De fleste av disse blir dekket under ordinære vilkår, men noen av dem er av den litt mer spesielle sorten, skriver Gjensidige i en pressemelding.
– Selv om de fleste i år ferier i Norge, kan alt skje, humrer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Voll har lang fartstid i stillingen og kan fortelle at det innimellom dukker opp eventyrlige skademeldinger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.
Les flere tilfeller nederst i saken.
Ville ikke bruke munnbind
Kommunikasjonssjefen kan for eksempel fortelle om en kunde som bestilte ferietur i juli noen få dager før avreise. Få timer etter at turen var bestilt så kunden på nyhetene at de måtte bruke munnbind hele ferien. var misfornøyd med smitteverntiltak på feriestedet:
– Det var uaktuelt for kunden. Kunden ville avbestille reisen, men fikk avslag, forteller Voll.
En annen kunde var uheldig å miste en oppblåsbar flamingo på havet.
– Kunden hadde investert i en megastor oppblåsbar flamingoflåte. Stor stas for liten og stor, men plutselig var den borte, sier Voll.
Han forteller at eieren mente noen hadde lekt med tauet som festet flyteleken til brygga.
– Slike oppblåsbare figurer veier lite og er et lett bytte for vind og strøm. Det ble søkt etter flamingoen i hele området uten hell, og eier regner med at den har forlatt redet - for alltid, sier Voll.
Dekke skjønnhetsoperasjoner
Kunder forsøker å få dekket så mangt. Hver sommer er det visstnok flere kunder som forsøker å få dekket skjønnhetsoperasjoner.
– Hver sommer er det noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, sier Voll.
Ellers mottar Gjensidige flere saker der kunder søker erstatning fordi hotellet ligger for langt unna strand og sjø, eller fordi det mangler basseng.
– Noen mener det var for varmt eller for kaldt. En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien, forteller Voll.
En klassisk feil mange gjør er at de bestiller tur med feil avreise eller hjemreise dato.
– Ved siden av pass, billetter og godt humør er det uansett viktig at reiseforsikringen er i orden før avreise. Det er kanskje den beste garantien for en trygg og god ferie, avslutter Voll.
Flere sanne historier fra forsikringsselskapet kan du lese i boksen under.