Her er sakene som forsikringsselskapet humrer av

SAVNET: En familie savnet den oppblåsbare flamingoen sin og ønsket å få den dekket av forsikringsselskapet.

SAVNET: En familie savnet den oppblåsbare flamingoen sin og ønsket å få den dekket av forsikringsselskapet. Foto:

Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger i løpet av en sommer. Noen nekter å gå med ansiktsmaske og andre har bestilt billett feil vei. Gjensidige har samlet noen av de mest underholdende skademeldingene fra 2020.

DEL

Nordmenns forventninger til hva som dekkes av av Nordmenn har kanskje verdens beste reiseforsikring og forventingene til hva som dekkes er store. Spesielt om sommeren blir det meldt mange reiseskader til forsikringsbransjen. De fleste av disse blir dekket under ordinære vilkår, men noen av dem er av den litt mer spesielle sorten, skriver Gjensidige i en pressemelding.

– Selv om de fleste i år ferier i Norge, kan alt skje, humrer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Voll har lang fartstid i stillingen og kan fortelle at det innimellom dukker opp eventyrlige skademeldinger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.

Les flere tilfeller nederst i saken.

Ville ikke bruke munnbind

Kommunikasjonssjefen kan for eksempel fortelle om en kunde som bestilte ferietur i juli noen få dager før avreise. Få timer etter at turen var bestilt så kunden på nyhetene at de måtte bruke munnbind hele ferien. var misfornøyd med smitteverntiltak på feriestedet:

– Det var uaktuelt for kunden. Kunden ville avbestille reisen, men fikk avslag, forteller Voll.

En annen kunde var uheldig å miste en oppblåsbar flamingo på havet.

– Kunden hadde investert i en megastor oppblåsbar flamingoflåte. Stor stas for liten og stor, men plutselig var den borte, sier Voll.

Han forteller at eieren mente noen hadde lekt med tauet som festet flyteleken til brygga.

– Slike oppblåsbare figurer veier lite og er et lett bytte for vind og strøm. Det ble søkt etter flamingoen i hele området uten hell, og eier regner med at den har forlatt redet - for alltid, sier Voll.

Dekke skjønnhetsoperasjoner

Kunder forsøker å få dekket så mangt. Hver sommer er det visstnok flere kunder som forsøker å få dekket skjønnhetsoperasjoner.

– Hver sommer er det noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, sier Voll.

Ellers mottar Gjensidige flere saker der kunder søker erstatning fordi hotellet ligger for langt unna strand og sjø, eller fordi det mangler basseng.

– Noen mener det var for varmt eller for kaldt. En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien, forteller Voll.

En klassisk feil mange gjør er at de bestiller tur med feil avreise eller hjemreise dato.

– Ved siden av pass, billetter og godt humør er det uansett viktig at reiseforsikringen er i orden før avreise. Det er kanskje den beste garantien for en trygg og god ferie, avslutter Voll.

Flere sanne historier fra forsikringsselskapet kan du lese i boksen under.

Sanne kundehistorier fra Gjensidige

  • En ung mann var på besøk hos kjæresten sin. Om morgenen ble kunden fortalt av kjæresten at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det seg: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden hadde tross alt fått seg et herremåltid.
  • En kunde skrev: "Veps hadde bygd bol inni og ødela en gjenstand". Gjenstanden var et sexleketøy av typen Womanizer. –Kanskje litt på kanten, men likevel en morsom historie. Skaden ble ikke erstattet da reiseforsikringen ikke dekker skadeverk utført av insekter, sier Voll.
  • Dårlig fiskelykke: En laksefisker krevde å få erstattet det han hadde betalt for leie av hytte og fiskerett, fordi det var for mye vann i elva slik at han ikke fikk fisk den uka han var der. – Vi har også de som krever det samme på grunn av lite vann, sier Voll.
  • En yngre dame ønsket tilbakebetaling etter et tyveri av en veske. Det gjaldt en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet vesken av selve snora som går over skulderen. Hun merket ingen ting helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og merket at den var vekk. Det var kun snora som hang igjen over skulderen.
  • En kunde meldte skade på en trillekoffert. Håndtaket var ødelagt og han «måtte gå krokete til hotellet» het det i skademeldingen.
  • En familie hadde bestilt et rekkehus i ferien, men det viste det seg at det var masse løshunder som bråket til alle døgnets tider samt mange katter som også kom inn i huset. –Dette var så ubehagelig at de ble nødt til å få leid seg ett nytt feriehus et annet sted. De søkte om erstatning for dobbeltbooking, men fikk avslag siden dette er et krav som må rettes mot bookingbyrået, forteller Voll.
  • En kunde hadde kjøpt billett med ferjen mellom Danmark og Norge feil vei. –Det var midt i sommerrushet og det var fullt, slik at bilen og familien ikke kom om bord. De måtte kjøpe ny billett til en senere avgang og mente reiseforsikringen burde dekke dette, sier Voll.

* Hendelsene er fra i sommer og tidligere år.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken