Gå til sidens hovedinnhold

Egil og Rune har til sammen 70 års erfaring - nå jobber de med å få ikonet tilbake på veien: - Kanskje til sommeren?

Det har gått med mange timer til restaurering av Odd Einarsons Ruslebo. Ja, kanskje opp i tusen. Men skal vi tro dem som står bak arbeidet er det verdt det. Nå er det ikke mye som gjenstår før bilen kan rulle på veien igjen.

For abonnenter

Det er stiftelsen Kragerøakademiet som står bak renoveringsprosjektet Ruslebo. Etter at Odd Einarsons gamle bil ble observert på et jorde i Bamble, ble bilen hentet hjem i kommunens regi og plassert på et lager på Fikkjebakke.

Planene om restaurering av bilen har vært mange. For eksempel ble det allerede i 2000 startet en kronerulling for å få penger til å gjennomføre prosjektet, og deretter har det vært flere andre som har snust på prosjektet.

Innsamling

Men det var ikke før Kragerøakademiet tok over bilen og kjøpte den av kommunen for en krone i 2020 at restaureringen skulle vise seg å bli en realitet. Ved hjelp av en kronerulling på lokalverdi.no, som er en tjeneste i regi av Skagerrak Sparebank, ble det samlet inn 200.000 kroner. Banken gikk inn med det samme beløpet som giverne, og innsamlingen ble avsluttet i desember 2020.

Deretter begynte arbeidet for alvor. Egil Fronth og Rune Veivåg er to av dem som har jobbet med Ruslebo siden starten sammen med prosjektleder Ove Jensen. De startet med å plukke bilen fra hverandre, bit for bit.

- Det er et stort prosjekt, og det har vært mye jobb, sier Jensen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nylig fikk prosjektet også 80.000 av kulturminnefondet, og dermed ser det ut til at prosjektet kan komme i mål uten flere kronerullinger.

Ruslebo er en Mercedes fra 1965, og det å finne deler til bilen har vist seg å være vanskelig. Men gjengen på Kragerøakademiet har ikke vært redde for å ta noen langturer for å skaffe det de trenger.

- Vi dro til Hannover i Tyskland i fjor sommer for å hente noen deler vi ikke fikk tak i i Norge. Også har vi vært i Fagernes i Valdres for å hente to motorer. Den ene har vi fått start på, sier Jensen.

Se video:

Ekspertise på laget

For Ruslebo hadde forfalt lenge, og dermed var det ikke bare et nytt strøk med maling som måtte til.

- Alt måtte gjøres, og det ville ikke vært mulig uten alle dem som har hjulpet oss. Vi har for eksempel fått TIP å videregående med bremsetromlene, og det er flere private bedrifter som har sponset oss i tillegg til innsamlingen på lokalverdi.no, sier Jensen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selv er ikke Jensen en ekspert på bil, men noe mekking har han vært borti.

- Jeg har hatt mye dårlige biler og har ligge en del ute i grusen for å skru, sier han og ler.

Derfor er det godt at han har fått med seg eksperthjelpere i prosjektet.

Fronth er det man trygt kan kalle en mann med ekspertise på feltet. Han har nemlig 50 års erfaring som bilmekaniker.

- Men nå er jeg pensjonist, så jeg synes det er moro å ha noe å holde på med, sier han.

Også Rune Veivåg har lang fartstid innen bilbygging.

- Jeg har vært bilbygger i 30 år. Det har vært og er spennende og utfordrende, sier Veivåg.

I sin karriere som bilbygger har han aldri vært borti liknende, og det er kanskje ikke så rart.

- Nei, det finnes bare en av denne. Men jeg synes det er veldig moro med noe nytt, sier Veivåg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ville kjøpe bilen

Både Veivåg og Fronth er fra Kragerø, og har opp igjennom årene sett Ruslebo rundt om i bybildet. På 90-tallet var Fronth dessuten interessert i å kjøpe bilen.

- Jeg husker den sto på Kalstad, og den gangen lurte jeg på å kjøpe den og sette den i stand. Jeg har alltid vært interessert i gamle Mercedeser, sier han.

Men bilen forsvant, og dermed ble det ikke noe av det som foreløpig bare hadde vært en tanke. Det å få være med på å sette bilen i stand nå synes han imidlertid er veldig spennende. Og Fronth er optimistisk når det kommer til hvor lang tid de trenger for å ferdigstille Ruslebo.

- Vi kan nok klare det til sommeren, og kanskje før. Det som gjenstår er egentlig å sette den sammen igjen, sier han.

Prosjektleder Ove Jensen er imidlertid ikke fullt så optimistisk med tanke på tid.

- Si i løpet av 2022 da. Da bør vi ha den klar, sier han med et smil om munnen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Åpen for innspill

Fortsatt er det ikke klart nøyaktig hva Ruslebo skal brukes til når den er ferdig. Men Jensen understreker at de vil sørge for at bilen ikke blir stående ute og forfalle. Han er også opptatt av at bilen skal brukes, og at folk skal kunne få se den.

- Drømmen hadde jo vært et glassmonter på Berg- Kragerø museum, så folk kunne sett den når de ville når den ikke er i bruk, sier Jensen.

Han forteller videre at de er åpne for innspill fra publikum når det kommer til videre bruk av bilen, og gjengen bak nye Ruslebo håper og tror at Odd Einarsons kulturskatt skal leve videre i mange år til.

- Så lenge den blir vedlikeholdt og tatt vare på, så er det ingen grenser for hvor lenge den kan holde, sier gjengen.

Kommentarer til denne saken