Gå til sidens hovedinnhold

«- baluba på byen»

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ordet baluba har dessverre glidd inn i norsk vokabular som en slags betegnelse for kaos og uorden med et noe komisk tilsnitt. Baluba sto ofte i avisoverskriftene i sin egentlige betydning i begynnelsen av 1960-årene under krisen i Den demokratiske republikken Congo, da i omtaler av en del av den folkerike Lubastammen eller Lubanasjonen i sentrale deler av landet. Ba-lubaene ble på en tragisk måte trukket inn i konflikten i landet. Konflikten ble sett på som rå og uoversiktlig, og uttrykket «helt baluba» ble på folkemunne her i Norge etter hvert brukt om kaos, gjerne på fleip og i vitser.

For å illustrere råskapen som preget, og til dels fortsatt preger konflikten i Congo vil jeg nevne landets første statsminister, Patrice Lumumba. Han ble valgt i juni 1960 etter at kolonimakten Belgia hadde trukket seg ut. Lumumba fikk være statsminister i litt over seks måneder før han ble myrdet. Liket hans ble aldri funnet eller gravlagt, men pålitelige kilder mener at det ble oppløst i syrebad.

Konflikten i Congo førte med seg at FN-styrker ble satt inn i forsøk på å skape stabilitet og orden i landet. Som deltaker i denne styrken i 1962-63 fikk jeg oppleve krisen på nært hold. Siden har jeg med stor interesse fulgt utviklingen i Congo. På denne bakgrunnen reagerer jeg på den negative bruken av ordet baluba som dukker opp av og til, denne gangen som del av en overskrift i KV.

Sverre Okkenhaug

Kommentarer til denne saken